Doradztwo biznesowe – Jak wybrać firmę doradczą?

Doradztwo biznesowe - jak wybrać firmę doradczą?

Definicje

Doradztwo biznesowe to polski ekwiwalent angielskiego słowa consulting, ewentualnie spolszczonego, jako konsulting.

Według Wikipedii, „Consulting to szeroka gama usług, od definiowania strategii firmy poprzez reorganizację lub restrukturyzację i zarządzanie finansowe, aż po zarządzanie kapitałem ludzkim oraz projektowanie i wdrażanie rozwiązań informatycznych (tzw. konsulting informatyczny).

Należy odróżnić konsulting świadczony przez niezależnych, zewnętrznych doradców od interim management, w którym doradca przejmuje firmę w zarządzanie na jakiś czas.  Odpowiedzialność i decyzyjność interim managera jest większa, a w przypadku firm konsultingowych trudniej jest przełożyć rady na działania i skutki biznesowe.

Wiele firm uważa, że z usług doradczych mogą korzystać głównie duże firmy, gdyż u nich występują bardziej złożone problemy, a jednocześnie mają one duże budżety na ich rozwiązanie. Moim zdaniem jest to podejście całkowicie nieuzasadnione. Zasadnicze pytanie, nie polega na tym, czy korzystać z doradztwa biznesowego, ale jak to robić w sposób opłacalny dla klienta.

poznajmy się przez książkę

Wiele firm i osób nie chce sięgać po pomoc mentorów biznesowych, gdyż nie wierzą, że może okazać się to pomocne w ich sytuacji. Jest to przekonanie ograniczające, które nie musi być prawdą w każdym przypadku. Na pewno nie w moim.

Dlatego napisałem książkę, jako mój sposób na zdobycie Twojego zaufania, za cenę 69,99 zł, w tym koszt dostawy książki pod twoje drzwi.

Przyczyny niekorzystania z zewnętrznych doradców biznesowych

Zewnętrzny doradca biznesowy to sposób na rozwiązanie wielu problemów firmy. Menedżerowie rzadko z nich korzystają z następujących powodów:

1.      Nie dostrzegają lub nawet nie chcą dostrzec problemów we własnej firmie.

2.      Wierzą, że taniej będzie rozwiązać problemy siłami wewnętrznymi.

3.      Ego menedżerów nie dopuszcza możliwości, że ktoś z zewnątrz może zauważyć coś, czego oni nie widzą.

4.      Uważają, że ich problem jest zbyt skomplikowany, aby mógł w nim pomóc ktoś spoza ich firmy czy branży.

5.      Mają przekonanie, że jakość zewnętrznej pomocy doradczej jest za niska w stosunku to wartości przez nią dodawanej oraz ceny za nią płaconej, co sprawi, że inwestycja w usługi doradcze się nie zwróci.



Wartość dodana z doradcy biznesowego

Jest wiele powodów, dla których warto wynająć dobrego doradcy biznesowego:

1.      Nawet najlepsza firma ma jakieś problemy, które przeszkadzają jej w harmonijnym rozwoju i których nie da się ich przypisać czynnikom zewnętrznym.

2.      Spojrzenie z zewnątrz na firmę jest zawsze cenną informacją zwrotną, o ile zostaje ona przekuta na dalsze działania naprawcze. Doświadczony doradca jest w stanie szybko nauczyć się firmy i reguł rządzących w jej branży, wnosząco do niej nowe, niezależne spojrzenie.

3.      Zbyt wysoki poziom ego menedżerów to jedna z głównych przyczyn porażek firm. Doradca to „lustro”, które pozwala menedżerom zrozumieć, jakie popełniają błędy.

5.      Zwrot z inwestycji w doświadczonego konsultanta można oszacować przed jego pracą oraz precyzyjnie zmierzyć po jej zakończeniu.  

6.  Praca uznanych firm konsultingowych lub renomowanych konsultantów u klienta uwiarygodnia podjęte w jej wyniku działania.



Co utrudnia firmie wybór właściwego konsultanta?

 Marketing firm doradczych z obietnicami bez pokrycia

Branża konsultingowa, podobnie jak coaching, doradztwo prawne, czy mówcy motywacyjni boryka się z problemem wiarygodności. W każdej z powyższych dziedzin znane są przypadki nadużyć, wyciągania pieniędzy od klientów, braku rzetelności, czy wręcz działania hochsztaplerów. Znamy przecież powiedzenie, że konsultant to taka osoba, która za twoje pieniądze powie ci to, co już wiesz. Wszystkie firmy konsultingowe przedstawiają się, jako kompetentne i doświadczone. Bardzo trudno ustalić, czym różnią się ich oferty.

Cena usług doradczych

Wysokie ceny usług doradczych wielkich firm to bariera nie do przeskoczenia przez firmy SME, które potencjalnie potrzebują pomocy i nawet nie są skłonne rozważać „value for money”. Pojawia się pokusa zatrudniania tanich, ale mało kompetentnych konsultantów, przy jednoczesnym braku rozeznania w ofercie dobrych doradców ze średniej półki cenowej.

Rozpoznawalność marek firm doradczych

O ile nazwy kilku globalnych (drogich) firm konsultingowych są łatwo rozpoznawalne dla potencjalnych klientów, o tyle brandy większości mniejszych firm doradczych nie są znane, mimo, że ich właściciele lub kluczowi pracownicy to często byli pracownicy lub menedżerowie ze znanych marek branży konsultingowej.

Wielu decydentów w dużych firmach woli zatrudnić znaną firmę konsultingową, aby nie być posądzonym o niedostateczną staranność w rozwiązaniu problemu swojej firmy. Znana marka w konsultingu to przysłowiowy „dupochron” decydenta w razie niepowodzenia we wdrożeniu zmian. 

Nieprecyzyjna diagnoza problemu do rozwiązania

Potencjalny zleceniodawca szuka firmy doradczej do rozwiązania problemu według własnej diagnozy i do tego dostosowuje swój wybór odpowiedniego doradcy. Bywa jednak, że diagnoza klienta jest błędna a w związku z tym wybrana firma doradcza nie potrafi rozwiązać prawdziwego problemu klienta. Wielkie firmy konsultingowe mają zespoły, które potrafią zająć się każdym aspektem działalności przedsiębiorstwa, ale cena ich usług jest wysoka. W przypadku małych, zbyt wąsko wyspecjalizowanych firm doradczych, ryzyko wyboru niewłaściwej jest większe, czego nie kompensuje niższa stawka godzinowa.

 

Jak typ firmy doradczej wybrać?

Problem szczegółowy, czy wiele problemów na raz?

Firmy doradcze są często wynajmowane do rozwiązywania problemów szczegółowych w konkretnej dziedzinie funkcjonowania firmy. Przykładowo, przedsiębiorstwo chce wprowadzić CRM albo system ERP albo wejść na giełdę albo opracować dokumentację cen transferowych. Przy zadaniach specjalistycznych, można rozważać zatrudnienie mniejszej firmy lub pojedynczego specjalisty w danej dziedzinie. Z drugiej strony nikt nie powierzy przygotowania prospektu emisyjnego pojedynczemu specjaliście.

Zdarza się jednak, że zleceniodawca chce wprowadzić nowy produkt, zaprojektować i wdrożyć radykalną zmianę w firmie lub wyjść z trudnej sytuacji. To zadania o charakterze kompleksowym, które często powierza się dużym, wszechstronnym firmom lub bardzo doświadczonym pojedynczym konsultantom, którzy są w stanie spojrzeć na klienta w sposób holistyczny.

Problem efektywności operacyjnej, czy strategiczne szanse rozwojowe

Specyfiką wielu firm jest sięganie po doradców z powodów taktycznych, krótkookresowych, czyli poprawianie bieżącej sytuacji w firmie, z maksymalnie rocznym horyzontem czasowym. Niewiele firm wykazuje strategiczne myślenie o swojej przyszłości i niewielu doradców potrafi tworzyć prawdziwe strategie. To ostatnie to zazwyczaj domena dużych firm konsultingowych lub wyspecjalizowanych firm doradztwa strategicznego.

Problem lokalny, regionalny czy globalny?

Za prawie pewnik można uznać, że wielkie, międzynarodowe firmy konsultingowe są teoretycznie w stanie najlepiej obsłużyć globalnych klientów. Mają one nie tylko biura w wielu krajach świata, ale także bazę projektów, z których mogą czerpać doświadczenie. W obsłudze pojedynczego rynku szanse małych i dużych firm doradczych się wyrównują.

Obsługa klientów B2B, czy B2C, sprzedaż tradycyjna, czy online, produkty czy usługi?

Wiele firm doradczych koncentruje się nie tylko na branżach, ale grupach klientów, gdyż specyfika tych klientów różni się znacznie. Co innego sprzedawać pastę do zębów a co innego elektrownie atomowe?  Należy jednak zauważyć, że wiele firm jest obecna jednocześnie w wielu kanałach, np. jednocześnie w hurcie, detalu i e-commerce. Konsultant, który nie potrafi pomóc w podejściu omni-channel, czyli we wszystkich 3 kanałach nie jest wystarczająco gotowy pomóc firmie w sposób kompleksowy. U wielu firm obserwuje się też tendencję do oferowania klientom zarówno produktów jak i usług. Tradycyjny marketing BTL i ATL jest stopniowo wypierany przez działania online, w mediach społecznościowych i przez performance marketing. To oznacza, że firma doradcza musi być kompetentna w tym zakresie, jeśli chce kompleksowo pomóc swoim klientom. 

Na podstawie 4 powyższych paragrafów firmy konsultingowe może podzielić na:

·        taktyczne lub strategiczne

·        specjalistyczne lub kompleksowe

·        lokalne, regionalne lub globalne

Na rynku doradczym najwięcej jest małych lub średnich firm taktycznych, specjalistycznych i lokalnych. Połączenie wszystkich 7 cech jest możliwe tylko dla wielkich firm konsultingowych, zdarzają się jednak doradcy „perełki”, którzy np. łączą taktykę, strategię i kompleksowe podejście na rynku lokalnym, dla różnych kanałów, branż i typów klientów.

 

Czy firma jest gotowa na niezależną diagnozę i wdrożenie planu zmiany?  

To zasadnicze pytanie jest kluczem do powodzenia zleceniodawcy usług doradczych. Może je zadać zleceniodawca sam sobie, będąc „przypartym do muru” problemami. Może ono paść z ust doradcy przez realizacją zlecenia lub w jego trakcie.

Firma, która aktywnie szuka doradcy najczęściej deklaruje gotowość usłyszenia niezależnej diagnozy diagnozę, ale na etapie realizacji zaleceń bywa bardzo różnie.

Dlatego firmy powinny pracować z doradcami, którzy nie boją się postawić prawdziwej diagnozy, nawet ryzykując przerwaniem kontraktu. Gdy jednak świeżo upieczony absolwent-konsultant w wielkiej firmie przedstawia nieprawdziwe/uproszczone/akademickie tezy dyrektorowi generalnemu klienta to podważa to wiarygodność firmy konsultingowej a nawet całej branży doradczej. Kluczem do owocnej współpracy z klientem jest to autorytet konsultanta na bazie doświadczenia i zdolność do postawienia prawdziwej diagnozy, nawet bolesnej.  



Gdzie szukać firm doradczych?

Istnieje kilka źródeł poszukiwania firmy konsultingowej:

a/ wyszukanie znanych marek w consultingu w wyszukiwarce i wejście na ich stronę internetową

Firmy z wielkiej piątki typu Boston Consulting Group, PWC, Deloitte, czy EY to marki, które łatwo przychodzą do głowy w kontekście usług konsultingowych. Renomowane firmy doradcze są jednak drogie dla mniejszych firm, a więc samo znalezienie ich nie rozwiązuje problemu.

b/ polecenie od znajomych

Polecenia sprawdzają się znakomicie, choć, z różnych powodów sukces firmy doradczej u jednego klienta nie gwarantuje powodzenia u kolejnego.

c/ wyszukiwanie na słowa kluczowe dla konsultingu w wyszukiwarce np. Google, Yahoo, Bing, itd.

Warto przejrzeć płatne reklamy na górze i dole pierwszej strony wyszukiwarki, ale także firmy spozycjonowane organicznie na pierwszej i drugiej stronie w Google, po wpisaniu właściwego słowa kluczowego. Zauważalna obecność w Internecie dobrze świadczy o aktywności danej firmy w zakresie SEO, ale także w pisaniu artykułów fachowych na blogu lub mediach społecznościowych. Należy jednak pamiętać, że często ten, kto się agresywnie reklamuje nie jest z definicji najlepszym doradcą.

d/ przeglądanie ofert firm konsultingowych napływających do firmy

Wiele firm doradczych aktywnie szuka nowych klientów. Warto rozważyć ich oferty, szczególnie, jeśli składane są osobiście i jest szansa na skonfrontowanie treści oferty z konkretną osobą, która ją prezentuje.

e/ wyszukiwarka Linkedin, posty i komentarze konsultantów na Linkedin

Aktywność firm consultingowych oraz ich przedstawicieli w mediach społecznościowych może być okazją do sprawdzenia, jak myślą i co konkretnego oferują, o ile da się oddzielić treść merytoryczną od pustej auto-reklamy.

f/ portale typu GLG, Catalant, Expert360, które są „marketplace” dla indywidualnych konsultantów i firm, które potrzebują pomocy doradczej. 

Konsultacje za pośrednictwem konsultingowych “marketplaces” są raczej krótkie i zlecane przez inne firmy doradcze lub inwestycyjne, które traktują indywidualnych konsultantów, jako poddostawców we własnych projektach.



Zdalne badanie ofert firm doradczych – co sprawdzać?

Bardzo trudno ocenić oferty marketingowe firm konsultingowych, gdyż pokazują one same zalety wynikające z korzystania z ich usług a skrzętnie ukrywają swoje wady. Przy wstępnej selekcji ofert warto ocenić następujące aspekty:

  • Specjalizacja i kompleksowość usług

W zależności od potrzeb klienta, warto przejrzeć zakres usług, które oferują poszczególne firmy doradcze. Czasami warto skorzystać z pomocy specjalisty, ale z praktyki wiem, że jak rusza się jedne tematy, to pojawiają się inne, współzależne, co sugeruje, że warto wiązać się z doradcami, którzy patrzą na firmę kompleksowo.

  • Doświadczenie firmy i jej konsultantów

 Doświadczenie firmy doradczej, którym chwali się w swojej ofercie nie oznacza, że klientem będzie się zajmował konsultant z odpowiednim doświadczeniem. Należy brać pod uwagę indywidualnie doświadczenie przydzielonych konsultantów, co przy wielkich firmach doradczych jest prawie niemożliwe. Dlatego też warto sprawdzić mniejsze lub nawet jednoosobowe firmy konsultingowe pod kątem ich działalności w konsultingu i wcześniejszej pracy w firmach. Można sprawdzić, w jakich sektorach pracowali, w jakich konkretnych firmach, w jakiej fazie rozwoju, czego konkretnie dokonali w sposób przełomowy, ilu wychowali liderów, jakie działy funkcjonalne znają w praktyce, itd.

  •  Blog

Przestudiowanie bloga firmy doradczej to dobry sposób na zrozumienie jej sposobu myślenia i pracy. Blog nie powinien być tylko sposobem na pokazanie słów kluczowych w pozycjonowaniu, ale zaprezentowaniem jego czytelnikom rzeczywistej wiedzy.

  • Linkedin

Potencjalni zleceniodawcy usług doradczych mogą pozyskać firmę konsultingową czytając jej wpisy artykuły i posty, które można traktować tak jak wpisy na blogu na ich stronie internetowej. Nawet, jeśli obecność konsultantów na Linkedin służy wyłącznie sprzedaży usług doradczych, wielu prawdziwych fachowców w branży dzieli się swą wiedzą, która może zainspirować użytkowników do skorzystania z usług danego doradcy.  

  • Lista klientów i referencje

Formalne referencje i listy klientów zamieszczane na stronie uwiarygodniają doradcę biznesowego, ale najczęściej są zbyt ogólne. Nawet fakt zamieszczenia przez firmę konsultingową logo obsłużonych klientów nie przesądza, czy wykonała ona dla swoich klientów projekty o charakterze przełomowym czy też małe projekciki. Ogólnie, bogata lista referencyjna firm bardzo pomaga w wyborze konsultanta, gdyż oznacza, że nie mamy do czynienia z „firmą krzak”.

  • Zasięg geograficzny usług

Usługi doradcze mają to do siebie, że lokalizacja klienta i doradcy na terenie jednego kraju może być dowolnie różna. To tylko kwestia uwzględnienia kosztów dojazdu i pobytu konsultanta w kalkulacji ceny. Nie ma jednak wątpliwości, że bliskość obu adresów sprzyja częstotliwości i intensywności kontaktów, nawet, jeśli znaczna część pracy doradczej odbywa się online.

Gdy klient ma problem o charakterze globalnym lub regionalnym, firmy konsultingowe z doświadczeniem i siecią biur zagranicznych mają znacznie większe szanse. Zdarzają się firmy doradcze w Polsce, które specjalizują się jakiś konkretnych rynkach zagranicznych, bez reprezentacji na nich.

 Zapytanie ofertowe

Czas reakcji firmy konsultingowej na zapytanie potencjalnego klienta to pierwszy wskaźnik, jak doradca reaguje na sygnały od obecnych, ale też przyszłych klientów. Jeśli otrzymujecie odpowiedzi z kilkudniowym opóźnieniem, może lepiej wykluczyć daną firmę z listy kandydatów. Jeśli w fazie zapoznawczej są problemy, to na etapie realizacji kontraktu doradczego mogą się one zwiększyć. W tej branży powinna być ceniona szybkość reakcji.

 Osobny temat to podejście merytoryczne firmy doradczej do zapytania klienta, czyli, na ile wnikliwie potrafi zrozumieć sytuację u klienta, wyjaśnić wstępne wątpliwości i zaproponować następne kroki. Najlepiej dowiedzieć się o tym na osobistym spotkaniu lub spotkaniu online.   

Spotkanie z doradcami z „krótkiej listy” kandydatów

  • „Chemia” pomiędzy stronami

Szybkie nawiązanie relacji podczas pierwszego spotkania to pierwszy sygnał, że klient trafił na właściwego doradcę. Trzeba jednak pamiętać, że pozory mylą. Celem konsultanta jest sprzedaż i zrobi dużo, żeby zostawić na kliencie dobre wrażenie. „Chemia” bez merytorycznego podejścia to pusty marketing. Można z takim konsultantem pójść na piwo, ale niekoniecznie powierzać mu trudne zadania w swojej firmie.

  • Szybkość dojścia do sedna

Pytania firmy doradczej i przełożenie na jej wstępne wnioski są bardzo dobrą wskazówką, czy konsultant jest w stanie szybko postawić właściwą diagnozę. To oznacza, że nawet w czasie jednogodzinnego spotkania dobra firma doradcza potrafi nazwać wiele problemów klienta po imieniu a nawet wspomni coś, co zaskoczy go wnikliwością. Należy też zwrócić uwagę, czy konsultant nie próbuje narzucić narzędzi lub obszarów działania, na których się zna, a których klient nie koniecznie potrzebuje.

  • Szczerość komunikacji

Należy zwrócić uwagę, jak otwarcie przebiega dialog na spotkaniu, jak i czy strony naturalnie skracają dystans, czy szczerze określają dziedziny, w których nie mogą pomóc, itd. Bardzo ważne jest precyzyjne zarysowanie etapów współpracy, gdyż wiele firm świadomie nie dopowiada, że uzgodniony zakres i koszt doradztwa powinien mieć swoją kontynuację, która kosztuje dodatkowo.

  • Jak zmierzyć skuteczność współpracy?

To jedno z kluczowych zagadnień przy wyborze doradcy biznesowego. Współpraca nie ma sensu, kiedy mierzalna korzyść, najlepiej w postaci czystego zysku jest znacznie wyższa niż koszt konsultanta. Korzyść z pracy firmy doradczej może być mierzona planowanym: wzrostem sprzedaży a najlepiej marży produktowej, redukcją lub optymalizacją jakiegoś koszty, wzrostem KPI, zmniejszenie rotacji pracowników o x %, poprawą szybkości rotacji i wiekowania zapasu, zwiększeniem % i kwoty zysku w wyników kompleksowych działań, uwolnienie czasu właściciela/zarządzającego, skutkujące lepszą koncentracją na sprawach strategicznych, która skutkuje konkretną poprawą wyników firmy, itd.

W wielu przypadkach „skuteczność” pracy doradcy to samo zakończenie projektu, sama ocena z przepracowanego szkolenia a nawet wykorzystanie budżetu szkoleniowego do końca roku fiskalnego. Są to działania niewystarczające, żeby uznać pracę klient-firma doradcza za sukces. Pamiętajmy, że np. w branży szkoleniowej ok. 80% szkoleń nie przekłada się na poprawę wyników firmy.

Końcowa rada jest następująca: Jeśli konsultant poznaje wskaźniki finansowo-biznesowe firmy i nie jest w stanie zadeklarować, jak i do jakiego poziomu może je poprawić (z dużym prawdopodobieństwem), nie warto marnować czasu na dalsze rozmowy z taką firmą doradczą.      

  • Cena i „Value for Money”

Firmy najchętniej rozliczałyby się z konsultantami na zasadzie „success fee”. Takie rozwiązania jest najczęściej akceptowane przez firmy doradcze, które ponoszą koszty konsultingu a nie zawsze mają przełożenie na działania klienta oraz czynniki zewnętrzne, na które nie mają wpływu, oraz na tricki klientów, którzy szukają pretekstów, żeby nie zapłacić. Inne podejście, najczęściej stosowane to rozliczenie za godziny pracy + zwrot kosztów. Bywa, że oba podejścia są połączone w jedno.

Cena jest barierą dla większości firm SME w skorzystaniu z usług wielkich firm konsultingowych, które chcą koncentrować się na dużych klientach, często na podstawie globalnych umów. Nawet potencjalnie bardzo korzystna Value for Money nie wystarczy firmom SME, jeśli stawka godzinowa konsultanta wynosi 250 EUR za godzinę.

Cena w konsultingu często nie odzwierciedla jakości doradztwa. Zbyt niska za godzinę może oznaczać desperację „konsultanta” w pozyskaniu klienta, przy niskim poziomie merytorycznym doradztwa.

Na rynku polskim rozsądna cena godziny konsultanta waha się pomiędzy 200 a 350 zł netto za godzinę pracy.

Warto też uważać na horrendalne ceny usług konsultingowych celebrytów, które nie zawsze wynikają z realnego poziomu ich wiedzy a jedynie z marki osobistej, ukształtowanej czasami sztucznie przez media. Nie wszystko złoto, co się świeci.

Tak naprawdę nie chodzi o cenę, ale kompletny koszt usługi w porównaniu do osiągniętego, mierzalnego wyniku.  Wartość usługi doradczej zależy od szybkości pracy doradcy, która w znacznym stopniu bazuje na jego doświadczeniu i chęci dzielenia się nim z klientem. Są firmy konsultingowe, które specjalnie dozują przekazywanie wiedzy, aby wygenerować jak największą wartość usługi dla SIEBIE.

  • Zakres projektu

Każdy projekt doradczy musi mieć ustalony umownie zakres pomocy. Bywa, że początkowy zakres zostaje potem znacznie rozszerzony, choć są to raczej rzadsze przypadki na rynku, ze względu na ograniczony budżet klientów.

  • Raport po współpracy czy wspólne wdrożenie?

W wielu przypadkach doradztwa biznesowego, konsultant, wspólnie z kadrą klienta diagnozuje sytuację a następnie przygotowuje raport, jako rozwiązać dany problem. Koszmarem doradcy jest intensywna praca nad projektem klienta, dostarczenie raportu, za który klient płaci a następnie odkłada go do szuflady, oby na później. Jest to także sytuacja niepożądana dla klienta.

Bywa też tak, że wdrożenie działań proponowanych przez doradcę jest wspólne, ale z dominującym udziałem konsultantów. Zdarza się też sytuacja odwrotna, w której rola konsultanta jest tylko wspomagająca dla kadry klienta.

  • Czas trwania umowy doradczej

 Klient chciałby, aby umowa na usługi doradcze trwała jak najkrócej do czasu pełnej samodzielności a celem firmy konsultingowej jest jak najdłuższa współpraca, która gwarantuje ciągły przypływ gotówki. Typowym okresem umowy jest czas trwania projektu, którego dotyczy umowa. Znacznie rzadsze umowy ramowe (ryczałt, abonament, itd.), które mogą być na czas nieokreślony, z możliwością ich przerwania, ale z okresem wypowiedzenia. Przy porównywaniu ofert firm doradczych, zleceniodawca powinien zwrócić uwagę na elastyczność w możliwości rozwiązania umowy w zakresie okresu wypowiedzenia, oraz na czas trwania umowy, który jest uwarunkowany intensywnością i zakresem prac oraz potrzebami klienta. Elastyczność konsultanta w tym zakresie jest jego dużym plusem.

  •  Opiekun klienta ze strony firmy doradczej

Osoba opiekująca się klientem w czasie trwania współpracy to jeden z kluczowych elementów przy wyborze firmy konsultingowej. Żaden właściciel firmy nie chciałby podpisać umowy na doradztwo z czołową firmą konsultingową, którą będzie obsługiwał przydzielony opiekun z 3 miesięcznym stażem pracy, zaraz po studniach. Takie przypadki niestety mają miejsce. Pomimo dość rygorystycznych zasad rekrutacji osób z właściwym potencjałem do firm Wielkiej Piątki, doświadczenie konsultantów przychodzi z wiekiem i liczbą zrealizowanych projektów, a nie z samego faktu zatrudnienia w renomowanej firmie doradczej.

Osobny problem to pod-zlecanie usług doradczych przez firmę konsultingową innym firmom, z powodu obłożenia pracą tych pierwszych lub braku kompetencji w danej dziedzinie. W zasadzie nie ma w tym nic złego, ale łatwiej i bezpieczniej jest pracować z firmą doradczą, która obsługuje klienta kompleksowo, bez straty czasu na dodatkową komunikację z poddostawcą.

W przypadku jednoosobowych firm doradczych, problem jakości przydzielonego konsultanta odpada. Pracujesz z właścicielem, który ma te kompetencje, którymi się chwali i które można bezpośrednio zweryfikować.

Co oferuje klientom autor tego artykułu?

Celem podobnych postów, które są zamieszczane na blogu strony jest nie tylko altruistyczna chęć podzielenia się wiedzą, ale też autoreklama oraz chęć lepszego pozycjonowania strony internetowej autora.  Tak jest i w tym przypadku. Nie przesądzając, która firma doradcza jest najlepsza dla Ciebie lub Twojej firmy, chciałbym określić precyzyjnie, jak można opisać moje usługi doradcze:

  • Zwiększanie krótkookresowej efektywności operacyjnej oraz doradztwo strategiczne

  • Kompleksowe (holistyczne) podejście do klienta

  • Dowolna branża – każdej mogę się szybko nauczyć

  • Umowa może zostać rozwiązana w ciągu 1 dnia bez podania powodów

  • Praca bezpośrednio z klientem, bez poddostawców i pracowników

  • 20 lat doświadczenia, jako CEO, w tym w Nike

  • 11 lat doświadczenia w konsultingu, 90 klientów

  • Połączenie mentoringu, coachingu, consultingu i szkoleń w pracy z klientem

  • Praca z klientem a nie za klienta

  • Mierzalne wyniki współpracy

  • Teren Polski, ale mam też klientów z 8 krajów świata

  • Wszystkie typy klientów, produktów/usług, kanałów zbytu

  • Rozliczenie miesięczne, faktura z 7 dniami płatności

  • Klienci każdej wielkości, od małych firm do korporacji globalnych

  • Wsparcie w „wychowaniu” liderów – sam wykształciłem 23 liderom

  • Pełna poufność danych klienta

Gdy opowiadam o powyższym biznesmenom lub innym konsultantom, czasami widzę u nich w oczach wątpliwość, czy możliwe jest tak kompleksowe świadczenie usług konsultingowych. Chyba tak, skoro robię to nieprzerwanie od 11 lat i mam w swoim portfelu już ponad 90 tak ciekawych i zróżnicowanych klientów. Jeśli nadal w to wątpisz, umówmy się na godzinną rozmowę i sprawdź to osobiście.