Doradztwo biznesowe dla firm

Każda firma jest jak góra lodowa, której realne problemy i szanse rozwojowe nie zawsze są łatwo zauważalne. Na początku mojej pracy staram się jak najszybciej zrozumieć model biznesowy klienta w jego branży, a szczególnie jego funkcjonowanie w praktyce. Moja diagnoza bazuje na 33 latach doświadczenia, jako dyrektor generalny w korporacjach i niezależny doradca biznesowy.

Na początku współpracy, rozmawiam i pracuję z pracownikami klienta z wszystkich poziomów organizacji, analizuję dane, procesy, procedury i strukturę organizacyjną, a także wyniki finansowe na przestrzeni kilku lat. Następnie, po dojściu do sedna problemów, pokazuję klientowi nowe możliwości.

Moim celem w doradztwie biznesowym jest poprawa zyskowności klienta, a nie dostarczenie raportu z konsultacji, który nie zostanie wykorzystany. W praktyce, moja praca to połączony konsulting, mentoring i zamknięte szkolenia biznesowe.

Poniższe paragrafy pokazują przykłady typowych problemy firmów, w których rozwiązaniu pomagam.

Niska efektywność operacyjna

Moje długoletnie doświadczenie menedżerskie i jako doradca biznesowy jasno wskazuje, że w bieżących (taktycznych) działaniach firmy tkwią znaczące rezerwy do wzrostu rentowności firm. Są one trudne do zauważenia nawet dla bardzo doświadczonych menedżerów, których dopada rutyna w działaniu oraz brak otwartości na innowacje produktowe i procesowe. Typowymi symptomami niskiej efektywności operacyjnej są:

  • Zbyt niski bieżący zysk w stosunku do podejmowanych przez firmę wysiłków

  • Brak budżetowania i controllingu

  • Wstępnie uzgodnione wewnętrznie plany nie są realizowane

  • Sprzedaż firmy rośnie szybciej niż obsługująca ją organizacja

  • Wzrost sprzedaży nie przekłada się na wzrost zysku

Niska efektywność operacyjna przekłada się więc bezpośrednio na bieżącą rentowność firmy. Jest to pułapka, w której wiele firm tkwi przez lata. Można z niej wyjść o własnych siłach, zmieniając firmę diametralnie, albo skorzystać pomocy, takiej jak moja. Te opcje są opisane poniżej.

Strategia - brak lub pozorowana

Większość firm nie ma prawdziwej strategii biznesowej, a w części z nich brakuje nawet rocznego planu działania. Strategią nie jest też ustalenie przez kolejne lata firma ma wzrastać o np. 10% rocznie. Moje doradztwo strategiczne dla klientów polega na ustanowieniu takich długookresowych priorytetów działania, które dadzą trwałą, trudną do skopiowania przez konkurencję przewagę strategiczną.

O prawdziwej strategii w oparciu o własne lub zakupione innowacje piszę na moim blogu, pod poniższym linkiem.

Mikro zarządzanie kadry kierowniczej

Mikro zarządzanie to choroba, która trawi bardzo wielu menedżerów na całym świecie, w tym w Polsce. Jest ona dlatego tak powszechna, gdyż prawie każdy menedżer przez nią przechodzi na początku swojej kariery kierowniczej. Niektórzy z nich uodparniają się na nią w miarę zdobywania doświadczenia, ale znaczna część menedżerów choruje na nią przez całe życie. Ma to ogromy wpływ na efektywność operacyjną firmy oraz poziom motywacji pracowników. Skutecznie pomagam kadrze kierowniczej wyjść z nałogu mikro zarządzania.

Niski poziom zaangażowania pracowników

Zjawisko niskiej motywacji pracowników jest dość powszechne. Badania pokazują, że większość pracowników w Polsce nie odczuwa satysfakcji ze wykonywanej pracy. Jej przyczyny są indywidualne dla każdej firmy i każdego pracownika i mogą wynikać mieć następujące przyczyny:

  • zły system motywacyjny (materialny i niematerialny)

  • styl przywództwa

  • zła organizacja pracy (systemy, procesy)

Pomagam firmom zdiagnozować problem motywacji w ich firmach i zbudować system motywacyjny, który skutecznie zachęca pracowników na wszystkich szczeblach do realizacji celów firmy.

Nie można zwiększyć motywacji i zaangażowania pracowników za pomocą jednego szkolenia. Dlaczego? Przeczytaj mój post pod poniższym linkiem.

Słaba komunikacja w firmie

Komunikacja wewnętrzna w firmie to prawdziwa pięta achillesowa polskich firm. W obecnych czasach, kiedy poszczególne działy firm muszą działać w sposób zintegrowany, jako zespół nie da się funkcjonować bez skutecznej komunikacji. W nowoczesnej organizacji opartej na pracy w matrycy a nie w niezależnych działach funkcjonalnych , przepływ informacji musi być dwukierunkowy:

  • góra - dół organizacji

  • dół - góra organizacji

  • poziomy, pomiędzy pracownikami działów

  • projektowy, pomiędzy osobami z działów i konsultantami zewnętrznymi

  • poziomy, pomiędzy kadrą menedżerską

Najczęstszymi bolączkami firm w zakresie komunikacji są:

  • nadmiar informacji (szum informacyjny, z którego nic nie wynika)

  • brak informacji zwrotnej dół -> góra

  • nieefektywna komunikacja kadry menedżerskiej, która nie przekłada się na działanie a w tym brak lub nieefektywne spotkania menedżerskie

  • polityka korporacyjna” w komunikacji

  • brak oparcia komunikacji na realnych wynikach oraz faktach, które trzeba precyzyjnie mierzyć i cyklicznie obserwować

Przyczyny słabej komunikacji w firmie mogą być związane z przywództwem, kulturą organizacji, systemami i procesami, itd. Pomagam klientom właściwie ustawić proces wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji.

Koszt usługi doradczej

Stawka godzinowa:

400-500 zł netto za godzinę

Ilość godzin “on demand”:

W zależności od potrzeb klienta

Jeśli masz kłopoty z zarządzaniem sobą i firmą, umów się ze mną na darmową, 15 minutową konsultację przez mój formularz kontaktowy.

poznajmy się przez książke

Wiele firm nie chce sięgać po pomoc zewnętrznych konsultantów, gdyż nie wierzą, że może okazać się to pomocne w ich sytuacji. Jest to przekonanie ograniczające, które nie musi być prawdą w każdym przypadku. Na pewno nie w moim. Dlatego napisałem książkę, jako mój sposób na zdobycie Twojego zaufania, za cenę 74,90 zł, w tym koszt dostawy książki pod twoje drzwi.