Rola inteligencji emocjonalnej w komunikacji lidera

Ranking wypowiedzi nieprzywódczych jako wskaźnik poziomu inteligencji emocjonalnej menedżera

Jedną z najważniejszych kompetencji przywódczych jest inteligencja emocjonalna. Prawdziwy lider ma świadomość własnych i cudzych emocji oraz potrafi tym wszystkim dobrze „zarządzać”, aby realizować cele firmy, swoje i pracowników, które najlepiej, gdy są wspólne. Przykładem wyrażania emocji są zachowania (wypowiedzi, mowa ciała, słowo pisane, działania). Tym razem skoncentruję się na słowach „liderów”, które świadczą o ich niskiej inteligencji emocjonalnej, albo o słabej wiedzy merytorycznej. Ranking nie jest kompletny i nie w kolejności ważności:

1.      „Proszę zrobić moim pracownikom jakieś szkolenie z zaangażowania (engagement). Oni się nie angażują”.

Odkodowanie: Poza nielicznymi przypadkami, brak zaangażowania podwładnych to wina ich przełożonego lub firmy. Jego przyczynami może być styl zarządzania, system motywacyjny, obciążenie pracą, brak systemów wsparcia, zła komunikacja, itd.

2.      „Ustalamy coś na spotkaniu i nic się nie dzieje. Jak ja się za to nie zabiorę, to tematy stoją”

Odkodowanie: Brak jasno postawionych celów, terminów realizacji i jednoosobowej odpowiedzialności to wina przełożonego. Może to też być przypadek jego mikro-zarządzania.

3.      „Nie mogę pojechać na dłuższe wakacje. Po powrocie widzę, że beze mnie firma nie działa”

Odkodowanie: Menedżer uprawia mikro-zarządzanie, błędy w ustaleniu zakresu obowiązków, itd.

4.      „W tej sprawie wysłałem instrukcję mailem 23 listopada 2019. Dlaczego nikt się tego nie trzyma?”

Odkodowanie: Brak konsekwencji w skuteczności komunikacji lub egzekucji.

5.      „Mamy na to procedurę w intranecie. Dlaczego ludzie jej nie stosują?”

Odkodowanie: Firmy są pełne procedur, które nie są przestrzegane/mierzone.

6.      „Wiem, że to niedobra decyzja, ale nie moja, tylko zagranicznej centrali”

Odkodowanie: Brak cywilnej odwagi, aby walczyć o dobrą decyzję lub spojrzeć podwładnym w oczy. W krańcowej sytuacji, lider zwalnia się z pracy, gdy jego wartości stoją w sprzeczności z firmowymi.

7.      „A co ja będę z tego miał?”

Odkodowanie: Łapówkarz lub człowiek, który przedkłada swój interes nad firmowy.

8.      „Ta firma to kłębowisko plotkarzy. Planujemy reorganizację, ale to, co oni opowiadają..”

Odkodowanie: Błędy w otwartej komunikacji. Traktowanie podwładnych przedmiotowo.

9.      „Centrala robi strategię, więc teraz musimy siąść i ustalić nasze wartości”

Odkodowanie: Wartości w firmie się czuje lub nie. Przypominanie sobie o nich, gdyż jest to element oficjalnej strategii jest sztuczne.

10.   Dziękuję za pomysł, ale już to kiedyś próbowaliśmy wdrożyć i nie wyszło. Sorry”

Odkodowanie: Pretekst, aby nie zmieniać niedobrego status quo. Przejaw arogancji lub nieświadomości menedżera.

11.   „Podwładnych trzeba trzymać krótko, bo ci wejdą na głowę”

Odkodowanie: Przekonanie, które najczęściej nie jest prawdziwe, poza niektórymi budowamiJ. Element motywacji przez strach, która nie jest motywująca dla większości, w dłuższym okresie.

12.   „Jak tylko kogoś pochwalę, to za dwa dni przychodzi po podwyżkę”

Odkodowanie: Przekonanie, że nie warto stosować bezpłatnej motywacji pozytywnej.

13.   „Mam straszną rotację personelu przez tych millennialsów. Zero odpowiedzialności i lojalności”

Odkodowanie: Niezrozumienie motywacji tej grupy. Czasami wymówka, aby mało płacić.

14.    „Nie mam czasu na nic. Pracuję od świtu do nocy”

Odkodowanie: Czas spędzony w pracy nie świadczy o efektywności. Może być też ucieczką od życia po pracy albo przykładem braku delegowania, niewystarczających zasobów, itd.

15.   „Im mniej pracownik wie o wynikach firmy a nawet swojej działu, tym lepiej. Odejdzie mi do konkurencji i wszystko wyśpiewa”

Odkodowanie: Wpływ przepływu bieżącej informacji między firmami jest demonizowany a przecież dochodzi do niego, czy tego chcemy, czy nie. Odpodmiotowienie pracowników, których praca ma się sprowadzać do czynności a nie myślenia na bazie liczb i faktów.

16.   „Nie będę im płacił osobno za te KPI. Mają za to pieniądze w wynagrodzeniu podstawowym”

Odkodowanie: Niezrozumienie wagi systemów motywacyjnych i ich psychologicznych aspektów. Czasami skąpstwo.

17.   „Pytasz o wyniki finansowe za 2019? Muszę zapytać księgowej”

Odkodowanie: Brak pracy na liczbach, z których wyciąga się wnioski. Niezrozumienie P&L, cash flow i sposobów ciągłej poprawy wyników. Można prowadzić firmę intuicyjnie, ale tylko do pewnego momentu.

18.    „Nigdy nie walczę o pracownika, który chce odejść. Nie chce, to niech spada!”

Odkodowanie: Traktowanie pracowników przedmiotowo, nawet tych najlepszych, których zastąpienie jest bardzo kosztowne.

19.   „Nie będę robił jakiś strategii a nawet budżetów rocznych. Rynek się za bardzo zmienia”

Odkodowanie: Wymówka, że planowanie nie jest potrzebne, więc, tym bardziej nie trzeba w to włączać podwładnych.

Życzę każdemu z Was, kto doczytał ten post do końca, aby żadne z powyższych zdań nigdy nie padło z Waszych ust. A może to część Twoich przekonań?