Badanie zaangażowania pracowników - ujęcie holistyczne
Gdy dyrektor narzeka na brak zaangażowania podwładnych w pracę, winiąc ich wychowanie wyniesione z domu i pokolenie, do którego należą, to informuję go, że przyczyn niskiego zaangażowania pracownika może być znacznie więcej:
system płacowo-motywacyjny nie premiuje zaangażowania;
przełożony stosuje mikro-zarządzanie, nie delegując odpowiedzialności;
w firmie panuje strach, który premiuje „niewychylanie” się;
zaangażowanie nie jest obiektywnie mierzone w czasie;
dyrektor nie daje dobrego przykładu zaangażowania;
onboarding pracownika nie określa, w co ma się szczególnie angażować;
pracodawca nie spełnia obietnic z rekrutacji, np. rozwojowych i awansu;
firma nie ma wizji, która daje poczucie głębszego sensu wykonywanej pracy;
warunki pracy są niekonkurencyjne i sprzyjają jej zmianie;
systemy firmowe (CRM, ERP, POS, itd.) utrudniają koncentrację na rzeczach najważniejszych;
pracownik ma kłopoty w życiu prywatnym, często w związku z zakłóceniem work-life balance;
struktura organizacyjna i procesy powodują przepracowanie pracowników;
firma rekrutuje niewłaściwych ludzi;
obieg informacji w firmie nie angażuje pracownika w sprawy firmowe;
w pracy dominuje rywalizacja, „uprawianie polityki ” i nadmierna presja do osiągania wyniku, nie wspierana bodźcami pozytywnymi.
Powyższych problemów nie da się rozwiązać jednodniowym szkoleniem z „engagement”, ale przez holistyczne spojrzenie na całą firmą, przez wszystkie działy funkcjonalne, w ujęciu matrycowym, w dłuższym okresie.