Jak zwiększyć zysk w firmie, aby wyjść z pułapki permanentnie niskiej rentowności?

Jak zwiększyć rentowność firmy?

Czy kiedykolwiek myślałeś o zamknięciu swojej firmy, kiedy znowu zauważyłeś, że jej roczny zysk jest niższy niż oprocentowanie lokaty bankowej? Harowałeś cały rok w firmie, a potem stwierdziłeś, że lepiej było sprzedać swój biznes, wpłacić pieniądze do banku i o nic się nie martwić.

Przyczyny niskiej rentowności przedsiębiorstwa są wielorakie:

    1. „Optymalizujesz” podatki, czyli sztucznie zaniżasz wyniki

    2. Inwestujesz w przyszłe zyski

    3. Walczysz o udział w rynku stosując zaniżone ceny

    4. Model biznesowy Twojej firmy wymaga zmian

    5. Straciłeś kontrolę nad swoim biznesem

    6. Brakuje Ci kapitału na rozwój

    7. Twoi konkurenci radzą sobie lepiej

    8. Myślisz, że niska zyskowność nie ma znaczenia

    9. Dopisz swoje powody…

Wielu dyrektorów lub właścicieli podaje mnóstwo wymówek, aby wytłumaczyć niską rentowność ich firm. Daje to im poczucie chwilowego komfortu, ale może być początkiem końca ich biznesu. Zbyt niski zysk ogranicza pole manewru menedżerów w zakresie płynności, inwestycji, pozyskania kredytów, inwestorów, planów ekspansji, reakcji na działania konkurencji, itd.

Przykłady symptomów, które świadczą o byciu w pułapce niskiej rentowności:

    1. Udaje Ci się zwiększać sprzedaż (nawet gwałtownie), ale wartość lub % zysku pozostaje na niskim poziomie.

    2. Co roku powtarzasz, że inwestujesz w przyszłe zyski, ale Twe oczekiwanie się nie spełniają.

    3. Winisz swoją kadrę za brak inicjatywy i identyfikacji z firmą, aby wytłumaczyć niską zyskowność.

    4. Masz tendencję do ciągłego zrzucania winy za niski zysk na różne czynniki zewnętrzne, takie jak pogoda, pech, nieuczciwość konkurencji, itd.

    5. Pracujesz więcej i więcej, ale to nie przekłada się na lepszy wynik firmy.

    6. Nie mierzysz zwrotu z małych i dużych inwestycji, nie obserwujesz KPI oraz masz kłopoty w obiektywnym pomiarze wykonania zadań okresowych przez swoich pracowników i dla całej firmy.

    7. Twój zespół nie jest wystarczająco zmotywowany, aby osiągać lub przekraczać wyznaczone zadania.

    8. Pracownicy a nawet menedżerowie w Twojej firmie mają mgliste pojęcie o jej wynikach, a często nawet nie znają wielu elementów wyniku finansowego działów, za które odpowiadają.

    9. W firmie nie są prowadzone częste i konstruktywne dyskusje szerokiej kadry menedżerskiej o jej długookresowej strategii, planach poprawy sprzedaży, marży, optymalizacji kosztów i systemach motywacyjnych.

Opcje, jak zwiększyć rentowność firmy:

    1. “Zrób to sam” aktualnie posiadanymi zasobami

      • Zaleta: Jest to rozwiązanie najtańsze, które może być wspaniałym, praktycznym ćwiczeniem rozwojowym dla Ciebie i Twego zespołu

      • Wada: Trudno jest nagle znaleźć rozwiązania, których nie dostrzegało się przez lata. Wymaga to świadomego wyjścia organizacji ze strefy komfortu. Może to być zarówno kosztowne jak i czasochłonne. Czasami nie ma czasu na uczenie się na własnych błędach.

    2. “Zrób to sam, wpuszczając „świeżą krew” do firmy

      • Zaleta: Można szybko pozyskać kluczowe osoby o odpowiednich kwalifikacjach z rynku, które diametralnie zmienią Twoją firmę, dając jej nowy impuls do zmian. Jest to chyba najczęściej stosowany sposób, aby poprawić wyniki firmy.

      • Wada: Jeśli jakość „świeżej krwi” jest niewystarczająca, nowi menedżerowie nie są w stanie zmienić dotychczasowych nawyków firmy. Po jakimś czasie sytuacja wraca do punktu wyjścia.

    3. Znajdź konsultanta lub interim menedżera, który rozwiąże problem za Ciebie

      • Zaleta: Gdy znajdziesz właściwą osobę lub firmę, możesz poprawić swoje wyniki relatywnie szybko, bez wyważania „otwartych drzwi”. Pamiętaj, że wielu skutecznych konsultantów czy mentorów biznesowych znajdziesz nie tylko w najbardziej znanych, międzynarodowych firmach branży doradczej. Patrz uważnie na relację cena/wartość dodana zewnętrznych konsultantów, doradców biznesowych czy mentorów biznesu.

      • Wada: Zewnętrzne porady drogo kosztują, ale jeśli skutecznie poprawiają efektywność twojej firmy w relatywnie krótkim czasie, warto podjąć to ryzyko. Pamiętaj jednak, że większości firm doradczych nie zależy, abyś szybko zrezygnował z ich usług, gdyż mają koszty stałe do pokrycia. Ich jakość bywa niestety różna.

    4. Skorzystaj z pomocy konsultanta lub mentora biznesowego, pomoże Ci rozwiązać Twoje problemy samodzielnie

      • Zaleta: Wykorzystujesz potencjał swojej organizacji, a jednocześnie dajesz jej zastrzyk nowych pomysłów konsultanta biznesowego lub mentora z dużym doświadczeniem, które organizacja może dalej samodzielnie rozwinąć.

      • Wada: Może brakować Ci wiedzy i determinacji, aby samodzielnie utrwalić zapoczątkowane reformy bez pomocy zewnętrznej. Część organizacji na tendencję po otwartego lub ukrytego negowania zmian, które burzą ich dotychczasową strefę komfortu.

Stosując którykolwiek z powyższych sposobów musisz zawsze pamiętać, że za Twoje teraźniejsze zaniechania w poprawie niskiej rentowności firmy zapłacisz wysoką cenę w przyszłości. Przy obecnym poziomie konkurencji nie możesz liczyć, że sytuacja sama się poprawi a zarządzanie zmianą w firmie dokona się bezproblemowo. Posiadanie strategii rozwoju firmy jest kluczowe, nie tylko dla poprawy bieżącej efektywności operacyjnej, ale przetrwania Twojej firmy w przyszłości.

Jestem doradcą biznesowym, który pomaga klientom „samodzielnie stanąć na nogi”, w jak najkrótszym czasie, wykorzystując executive coaching i mentoring, szkolenia dla liderów i tradycyjny konsulting biznesowy. Działam na terenie całej Polski, a szczególnie w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Katowicach i Wrocławiu oraz w wielu krajach świata.

 

Poznajmy się przez książkę

Poziom merytoryczny doradców i mentorów w Polsce jest bardzo zróżnicowany, od prawdziwych ekspertów po szarlatanów. Dlatego napisałem książkę, która pozwoli moim potencjalnym klientom zwiększyć pewność siebie w podejmowaniu decyzji biznesowych, dokonać głębokiej autorefleksji, warunku radykalnej zmiany na lepsze w przywództwie oraz poznać sprawdzone narzędzia i wskazówki wykorzystywane przeze mnie w zarządzaniu Nike oraz w pracy z moimi obecnymi klientami.

Jest to jednocześnie mój sposób na zdobycie Twojego zaufania, za cenę 69,99 zł, w tym koszt dostawy książki pod twoje drzwi.